Ask Ghamidi

A Community Driven Discussion Portal
To Ask, Answer, Share And Learn

Forums Forums Sources of Islam Hajr-e-Aswad

Tagged: , ,

  • Hajr-e-Aswad

    Umer updated 3 years, 1 month ago 2 Members · 1 Reply
  • Umer

    Moderator October 16, 2021 at 3:32 pm

    “There are two prominent views in this regard:

    1) The stone is actually a meteorite which landed on the earth from outer space. This ultimately gave birth to the notion that it has come from Paradise. This is the general view.

    2) The stone is a remnant of the originally constructed building of the Kabah before Abraham (sws) and his son Ismael (sws) rebuilt it from its ruins. This is Imam Farahi’s view.”

    (Dr. Shehzad Saleem)

    ______________________________

    …”Even though there are some traditions, which say that the black stone came from Jannah and that it was initially white but turned black due to the sins (especially polytheistic practices) of the people, yet the significance of the black-stone in Islamic practices is not because of its source, but is purely because of its symbolic value. This point is clearly substantiated by the following saying of Omar (ra), which he is reported to have said while he kissed the Stone (apparently during a Tawaf):

    I know that you are only a stone, which can neither benefit nor harm and had I not seen the Prophet (sws) kissing you, I would not have kissed you“.”…

    (Tariq Mahmood Hashmi)

    __________________________

    Ahadith usually quoted in this regard seem to an allegorical representation, most probably something shown to the Prophet (sws) in a dream like state (‘Roiya‘) to make an important point across regarding sins (specially polytheism) and make Muslims more vigilant in this regard that how polytheism turns our inner divine spark dull and covers it with a layer of black through representation of Hajr-e-Aswad; which represents ‘Tajdid‘ of our covenant with Allah and is an important part of Hajj and Umra rituals. When all Ahadith are seen on the topic, then the picture becomes more clear. Some of those Ahadith are mentioned below (Despite weakness in the chain of some Ahadith, their study does provide a holistic picture in understanding the underlying concept behind these Ahadith):

    حدثنا قتيبة، حدثنا جرير، عن عطاء بن السائب، عن سعيد بن جبير، عن ابن عباس، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ” نزل الحجر الاسود من الجنة وهو اشد بياضا من اللبن، فسودته خطايا بني آدم “. قال: وفي الباب عن عبد الله بن عمرو، وابي هريرة. قال ابو عيسى: حديث ابن عباس حديث حسن صحيح.

    عبداللہ بن عباس رضی الله عنہما کہتے ہیں کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے فرمایا: ”حجر اسود جنت سے اترا، وہ دودھ سے زیادہ سفید تھا، لیکن اسے بنی آدم کے گناہوں نے کالا کر دیا ۔

    امام ترمذی کہتے ہیں: ابن عباس کی حدیث حسن صحیح ہے

    (Sunan Tirimdhi: Number 877)

    _____

    حدثنا يونس ، حدثنا حماد ، عن عطاء بن السائب ، عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس ، ان رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال” الحجر الاسود من الجنة، وكان اشد بياضا من الثلج، حتى سودته خطايا اهل الشرك”.

    سیدنا ابن عباس رضی اللہ عنہما سے مروی ہے کہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم نے ارشاد فرمایا: ”حجر اسود جنت سے آیا ہے، یہ پتھر پہلے برف سے بھی زیادہ سفید تھا، مشرکین کے گناہوں نے اسے سیاہ کر دیا۔“

    (Musnad Ahmed: Numbers 2795 AND 3537)

    _____

    حدثنا عفان ، حدثنا رجاء ابو يحيى ، حدثنا مسافع بن شيبة ، سمعت عبد الله بن عمرو ، يقول: فانشد بالله ثلاثا، ووضع إصبعه في اذنيه، لسمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو، يقول:” إن الركن، والمقام ياقوتتان من ياقوت الجنة، طمس الله عز وجل نورهما، ولولا ان الله طمس نورهما، لاضاءتا ما بين المشرق والمغرب”.

    سیدنا ابن عمرو رضی اللہ عنہ نے تین مرتبہ اللہ کی قسم کھائی اور اپنی انگلیوں کو اپنے کانوں پر رکھ کر فرمایا: ”کہ میں نے نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم کو یہ فرماتے ہوئے سنا ہے حجر اسود اور مقام ابراہیم جنت کے دو یاقوت ہیں اللہ نے ان کی روشنی بجھادی ہے اگر اللہ ان کی روشنی نہ بجھاتا تو یہ دونوں مشرق و مغرب کے درمیان ساری جگہ کو روشن کر دیتے۔

    (Musnad Ahmed: Numbers 7000 AND 7008)

The discussion "Hajr-e-Aswad" is closed to new replies.

Start of Discussion
0 of 0 replies June 2018
Now