Forums › Forums › Sources of Islam › Quran 38:44 – Oath Of Prophet Ayub (sws) To Strike His Wife
-
Quran 38:44 – Oath Of Prophet Ayub (sws) To Strike His Wife
Posted by Muhammad Talha on November 3, 2023 at 7:03 amوَخُذۡ بِیَدِكَ ضِغۡثࣰا فَٱضۡرِب بِّهِۦ وَلَا تَحۡنَثۡۗ إِنَّا وَجَدۡنَـٰهُ صَابِرࣰاۚ نِّعۡمَ ٱلۡعَبۡدُ إِنَّهُۥۤ أَوَّابࣱ﴿ ٤٤ ﴾
• Dr. Mustafa Khattab:
˹And We said to him,˺ “Take in your hand a bundle of grass, and strike ˹your wife˺ with it, and do not break your oath.” We truly found him patient. What an excellent servant ˹he was˺! Indeed, he ˹constantly˺ turned ˹to Allah˺.
Sad, Ayah 44
Why did he need to strike his wife?
Umer replied 1 year ago 4 Members · 11 Replies -
11 Replies
-
Quran 38:44 – Oath Of Prophet Ayub (sws) To Strike His Wife
-
Ahsan
Moderator November 4, 2023 at 12:12 amBecause of the oath he took.
-
Muhammad Talha
Member November 4, 2023 at 12:14 amWhere is that oath mentioned?
-
-
Ahsan
Moderator November 4, 2023 at 12:16 amthe translation you pasted ” dont break the oath”
-
Muhammad Talha
Member November 4, 2023 at 12:17 amI meant what was the oath? That he will strike his wife? That was the oath?
-
-
Ahsan
Moderator November 4, 2023 at 12:19 amMolana Ahsan writes following
ضرت ایوبؑ کی ایک قسم اور اس کی ذمہ داری سے بریت: اس دور ابتلاء میں معلوم ہوتا ہے حضرت ایوبؑ کے دل میں کوئی ایسا خیال گزرا جو صبر اور انابت الی اللہ کے منافی تھا اس پر اپنے نفس کو سزا دینے کے لیے انھوں نے یہ قسم کھائی کہ میں اپنے آپ کو اتنے کوڑے ماروں گا۔ کوڑوں کی تعداد مذکور نہیں ہے۔ حضرت ایوبؑ کا یہ عہد اگرچہ ان کی خشیت اور محبت الٰہی کا نتیجہ تھا لیکن بندوں کے لیے یہ بات جائز نہیں ہے کہ وہ اپنے آپ کو کسی ناروا مصیبت میں ڈالیں اگرچہ وہ خدا کی خوشنودی ہی کے لیے ہو اس وجہ سے اللہ تعالیٰ نے اس قسم کی ذمہ داری سے ان کو بری قرار دے دیا لیکن قسم کا معاملہ چونکہ دین میں بڑی اہمیت رکھتا ہے، اسی پر تمام عہد و پیمان کی بنیاد ہے، اس وجہ سے ان کو یہ ہدایت ہوئی کہ جتنے کوڑے مارنے کی قسم کھائی ہے اتنے سینکوں کا ایک مٹھا لے کر اپنے کو مار لیں تاکہ رسمی طور پر قسم پوری ہو جائے اور دل پر قسم توڑنے کا بار نہ رہے۔ دین میں اس چیز کا اہتمام ہے کہ اگر کسی حکم کی تعمیل اس کی اصلی صورت میں متعذر ہو تو اس کی تعمیل شبہی صورت میں ضرور کی جائے تاکہ اس کی یاد قائم رہے۔ وضو نہ کر سکنے کی صورت میں تیمم، رکوع اور سجدہ نہ کر سکنے کی صورت میں اشارہ پر کفایت کرنے کی ہدایت اسی اصل پر مبنی ہے۔ کسی کفارہ کی ہدایت بھی ان کو ہو سکتی تھی لیکن اس وقت حضرت ایوب علیہ السلام نہ کوئی مالی کفارہ ادا کرنے کے قابل تھے نہ جسمانی۔ مال سے وہ بالکل محروم ہو چکے تھے اور بیماری نے اس طرح چکنا چور کر دیا تھا کہ روزے رکھنے کے قابل بھی نہیں رہ گئے تھے اس وجہ سے اللہ تعالیٰ نے ان کے ساتھ یہ خاص رعایت فرمائی۔ مفسرین نے عام طور پر یہ سمجھا ہے کہ قسم انھوں نے اپنی بیوی کو سو کوڑے مارنے کی کھائی تھی لیکن قرآن میں اس کی طرف کوئی اشارہ نہیں ہے اور قرینہ بھی اس کے خلاف ہے اس لیے کہ روایات سے معلوم ہوتا ہے کہ اس دور ابتلاء میں صرف ان کی بیوی ہی کی اکیلی ذات تھی جس نے رات دن حضرت ایوبؑ کی خدمت کی۔ ایسی وفادار بیوی پر یہ عتاب بعید از عقل ہے۔ فقہاء نے اس سے حیلۂ شرعی کا جواز بھی نکالنے کی کوشش کی ہے۔ لیکن یہ موضوع ایک مستقل موضوع ہے۔ اس پر ہم ان شاء اللہ اس محل میں گفتگو کریں گے۔ یہاں بحث صرف آیت کے سیاق و سباق تک محدود رکھیے۔ ’اِنَّا وَجَدْنٰہُ صَابِرًا‘ سے یہ اشارہ نکلتا ہے کہ جس وسوسہ پر انھوں نے مذکورہ بالا قسم کھائی اس میں شیطان نے ان کے صبر ہی کو متزلزل کرنے کی کوشش کی تھی لیکن وہ صبر کی چٹان پر جمے رہے۔ ’نِعْمَ الْعَبْدُ اِنَّہٗٓ اَوَّابٌ‘۔ بعینہٖ یہی الفاظ اوپر حضرت سلیمان علیہ السلام کی تعریف میں بھی وارد ہوئے ہیں۔ اس سے ان تمام واقعات کے اشتراک مقصد پر بھی روشنی پڑتی ہے اور یہ حقیقت بھی واضح ہوتی ہے کہ اللہ تعالیٰ کی نظروں میں اچھا بندہ بننے کے لیے یہ ضروری نہیں ہے کہ آدمی کے دل کے اندر کسی گناہ کا خطور نہ ہو بلکہ یہ کافی ہے کہ آدمی جب کسی لغزش کا احساس کرے تو فوراً اپنے رب کی طرف رجوع کرے اور حق پر ثابت قدم رہے۔
-
Muhammad Talha
Member November 4, 2023 at 12:22 amWhere is this detail derived from? Because it isn’t mentioned in Quran.
-
-
Ahsan
Moderator November 4, 2023 at 12:24 amMany tafsirs including tabaari has included details based on many narrations which may not be authentic.
-
Deleted User 9739
Member November 4, 2023 at 1:36 amMuhammad Asad writes the following in the note to the said verse:
“In the words of the Bible (The Book of Job ii, 9), at the time of his seemingly hopeless suffering Job’s wife reproached her husband for persevering in his faith: “Dost thou still retain thine integrity? Curse God, and die.” According to the classical Qur’an-commentators, Job swore that, if God would restore him to health, he would punish her blasphemy with a hundred stripes. But when he did recover, he bitterly regretted his hasty oath, for he realized that his wife’s “blasphemy” had been an outcome of her love and pity for him; and thereupon he was told in a revelation that he could fulfill his vow in a symbolic manner by striking her once with “a bunch of grass containing a hundred blades or more”. (Cf. 5:89 – “God will not take you to task for oaths which you may have uttered without thought.”)”
-
Deleted User 9739
Member November 4, 2023 at 2:40 amMany translators have translated the command اضرب as travel. For instance, see Shabbir Ahmed (Quran As It Explains Itself) translation:
38:44 (And finally We told him,) “Now gather your strength and travel the land and do not break your pledge.” We found him steadfast. How excellent a servant! In every situation he turned to Our laws.
-
Umer
Moderator November 6, 2023 at 11:24 pmThe sentence structure and the context of Quran here does not support this viewpoint that Prophet Ayub (sws) had taken an oath to beat his wife (there is no such indication). This is what the above note of Amin Ahsan Islahi Sahab explains and Ghamidi Sahab has also endorsed this viewpoint.
-
Umer
Moderator November 6, 2023 at 11:32 pmوَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّیْ مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَّعَذَابٍ. اُرْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَّشَرَابٌ. وَوَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُمْ مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنَّا وَذِكْرَى لِأُوْلِی الْأَلْبَابِ. وَخُذْ بِيَدِكَ ضِغْثًا فَاضْرِب بِّهِ وَلَا تَحْنَثْ إِنَّا وَجَدْنَاهُ صَابِرًا نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ.
And recall Our servant Job when he pleaded before his Lord: “Satan has inflicted me with great sorrow and pain.” We directed: “Strike your foot on the ground.” [He struck it and as a result a stream gushed forth. God said:] “This is cold water for you to bathe and drink. [This will restore your health.” Then] We gave him back his family again and with them more in the same number so as to show Our blessings to Him from Ourselves and so that those endowed with intellect are reminded. And said: “Grab a bunch of twigs in your hand and with them hit yourself and do not break [59] [the oath [60] you had sworn to punish yourself]. In reality, We found him steadfast [in all circumstances]. What a person he was! Without doubt, he was a very penitent servant of his Lord.
(Quran 38:41-44)
(Excerpt from Al-Bayan: Javed Ahmed Ghamidi)
(English Rendering by Dr. Shehzad Saleem)
___
[59]. If an oath is instrumental in infringing on the rights of God, a person’s own self or of others, it is essential to break it. However, since it is actually making God as a witness on a promise and since promises have a great significance in religion, he was directed to fulfil it in this symbolic manner. This will not inflict him with any unwarranted harm and the oath will also stand fulfilled. An atonement for breaking an oath has been prescribed in religion. However, at that time, Job (sws) was neither financially in a position to atone for his oath nor physically able to do so. Thus this was the only option left through which he could assure his heart. This was a favour of God to save a peron from undue harm. One should not be audacious to go as far as to make it a pretext to lift the prohibition of something or to give relief to something mandatory or to fabricate excuses to not do a virtuous deed.
[60]. The reason probably for this was that in the times of trial, he uttered something which was against steadfastness and turning towards God. At this, he swore an oath that he will punish himself by whipping himself with a certain number of lashes.
Sponsor Ask Ghamidi