Ask Ghamidi

A Community Driven Discussion Portal
To Ask, Answer, Share And Learn

Forums Forums Sources of Islam Quran 24:31 – Argument That It Is Talking About Locations

Tagged: , , ,

  • Quran 24:31 – Argument That It Is Talking About Locations

    Posted by Abdullah Ijaz on February 1, 2023 at 9:31 pm

    It is claimed by traditional scholars and tafsirs like Ma’ariful Qur’an that 24:31 is saying “And to not display the location and places of where they would wear their adornments”

    What is refutation of this argument?
    Did Ibn Abbas also believe this?

    Dr. Irfan Shahzad replied 1 year, 10 months ago 3 Members · 5 Replies
  • 5 Replies
  • Quran 24:31 – Argument That It Is Talking About Locations

  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar February 1, 2023 at 9:55 pm

    Kindly write or cite the whole argument to see what it means.

    • Abdullah Ijaz

      Member February 2, 2023 at 6:42 am

      وقال صاحب «الفرائد»: هو من باب إطلاق اسم الحال على المحل فالمراد بالزينة مواقعها فيكون حرمة النظر إلى المواقع بعبارة النص بدلالته وهي أقوى، وفيه بحث. وقيل: الكلام على تقدير مضاف أي لا يبدين مواقع زينتهن. وقال ابن المنير: الزينة على حقيقتها وما يأتي إن شاء الله تعالى من قوله عز وجل: {وَلاَ يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ } الآية يحقق أن إبداء الزينة مقصود بالنهي، وأيضاً لو كان المراد من الزينة موقعها للزم أن يحل للأجانب النظر إلى ما ظهر من مواقع الزين الظاهرة وهذا باطل لأن كل بدن الحرة عورة لا يحل لغير الزوج والمحرم النظر إلى شيء منها إلا لضرورة كالمعالجة وتحمل الشهادة، وأنت تعلم أن ابن المنير مالكي وما ذكره مبني على مذهبه وما ذكره الزمخشري مبني على المشهور من مذهب الإمام أبـي حنيفة من أن مواقع الزين الظاهرة من الوجه والكفين والقدمين ليست بعورة / مطلقاً فلا يحرم النظر إليها، وقد أخرج أبو داود وابن مردويه والبيهقي عن عائشة رضي الله تعالى عنها أن أسماء بنت أبـي بكر دخلت على النبـي صلى الله عليه وسلم وعليها ثياب رقاق فأعرض عنها، وقال يا أسماء إن المرأة إذا بلغت المحيض لم يصلح أن يرى منها إلا هذا وأشار إلى وجهه وكفه صلى الله عليه وسلم، وأخرج ابن أبـي شيبة وعبد بن حميد عن ابن عباس أنه قال في قوله تعالى: {إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا } رقعة الوجه وباطن الكف، وأخرجا عن ابن عمر أنه قال: الوجه والكفان ولعل القدمين عندهما كالكفين إلا أنهما لم يذكراهما اكتفاء بالعلم بالمقايسة فإن الحرج في سترهما أشد من الحرج في ستر الكفين لا سيما بالنسبة إلى أكثر نساء العرب الفقيرات اللاتي يمشين لقضاء مصالحهن في الطرقات.
      https://www.greattafsirs.com/Tafsir_Library.aspx?MadhabNo=7&TafsirNo=52&SoraNo=24&AyahNo=31&LanguageID=1

  • Umer

    Moderator February 2, 2023 at 12:49 am

    For discussion on the comparative analysis on ‘Illa Ma Zahra Minha‘, please refer to the following episode on the topic in ‘Response Series‘:

    Discussion 47826 • Reply 47839

    • Abdullah Ijaz

      Member February 2, 2023 at 9:27 am

      I have seen all the videos in this playlist but this question wasn’t answered

  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar February 2, 2023 at 9:55 pm

    The interpretation of Gahmidi saheb, itself suffices to determine the status of other opinions. According to him, this is about adornments on the body, including makeup and ornaments. The adorned body parts which habitually or culturally stay bare, like hands, face, and feet, and in some cultures head, are not ordained to be covered. So this interpretation does not accept the cited opinion. However, we can infer that if certain adorned body parts are not meant to be covered, it obviously means that they can stay bare when not adorned.

    As far as looking at women’s uncovered body parts is concerned, Allah has already ordered both genders to lower their gazes when confronting each other which means staying modest and decent.

You must be logged in to reply.
Login | Register