Ask Ghamidi

A Community Driven Discussion Portal
To Ask, Answer, Share And Learn

Forums Forums Islamic Sharia سٹوڈنٹ ویزہ – بینک سٹمنٹ – سود ہے کیا ؟

Tagged: ,

  • سٹوڈنٹ ویزہ – بینک سٹمنٹ – سود ہے کیا ؟

    Posted by Kousar Sharif on November 9, 2021 at 1:00 pm

    اسلام علیکم سر – امید ہے آپ خیریت ھوں گے – میں آج آپ کی نظر انتہائی اہم ایشو کی طرف ڈالنا چاہتی ھوں جس میں آپکی راۓ بہت سارے سٹوڈنٹس کے لیے کارآمد ھو گی –

    سٹوڈنٹ جب کسی بھی باہر کے ممالک میں اپلائی کرتے ہیں تو یونیورسٹی ٹیوشن فیس کے علاوہ انکو بینک اسٹمنٹ شو کروانا ھوتی ۔ اب پاکستان میں ۹۵% بچوں کے پاس اتنے پیسے نہیں ھوتے کہ وہ دو تین ماہ کے لیے اپنے اکاونٹ میں رکھ سکیں – جس میں ھوتا یہ ہے کہ بچے کسی سے تیس ، چالیس لاکھ لیتے ہیں اور اُس پر ایک خاص رقم انکو دیتے ہیں – جب انکا ویزہ لگ جاتاہے تو وہ رقم بھی بینک ہی کے ذریعے واپس اُس کے اکاونٹ میں چلی جاتی ہے جس نے دی ھو-

    اس سارے پراسس میں رقم کسی طرح استعمال نہیں ھوتی – استعمال بس یہی ہے کہ سٹمنٹ پیپر ایمبسی جمع ھو جاتا ہے ایمبسی بینک سے پوچھتی ہے اکاونٹ میں رقم ہے اور کب سے ہے- جیسے ویزہ لگے گا رقم واپس اسکو چلی جاۓ گی جس سے لی ھو گی- کیا یہ سود ہے ؟ لاکھوں کی تعداد میں سٹوڈنٹس یہ سہولت لے رہے ہیں – اس پر آپکاجواب بہت سارے سٹوڈنٹس کی رہنمائی کرے گا-

    Dr. Irfan Shahzad replied 2 years, 5 months ago 4 Members · 8 Replies
  • 8 Replies
  • سٹوڈنٹ ویزہ – بینک سٹمنٹ – سود ہے کیا ؟

    Dr. Irfan Shahzad updated 2 years, 5 months ago 4 Members · 8 Replies
  • ودود

    Member November 9, 2021 at 6:06 pm

    I am not a scholar but just a truth seeker. Someone from the moderators should reply you. I am just sharing here my views:

    1. If students don’t have their own money (or parents money) and they are faking it to meet the requirement, obviously this is a sin and also crime for deceiving the visa authorities.

    2. If you have funds but not necessarily in cash form and you need help converting it in cash for three months to meet the requirements, the additional money you pay is a fee for the service and not usury or riba. It becomes riba only if the flow of wealth transfer is one way and there is no counter part or equivalent value being passed on against it to the paying party.

  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar November 9, 2021 at 11:03 pm

    اس معاملے میں جعل سازی اور سود دو برائیاں شامل ہیں۔

    • ودود

      Member November 10, 2021 at 12:50 am

      How can charging a service fee at market rate be Riba (or Zulm)?

  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar November 10, 2021 at 1:32 am

    The one who lends money is not providing any service but money for a certain time period and then takes back with extra money. This is Riba.

    • Kousar Sharif

      Member November 10, 2021 at 3:21 am

      سر اس میں رقم بینک میں ہی رہتی ہے استعمال نہیں ھوتی کہ کیش نکال کا استعمال کیا جاۓ – اور ٹائم پریڈ بھی دو سے تین ماہ کا ھوتا ہے اس ٹائم میں جب ویزہ لگ جاۓ تب رقم واپس ھو جاتی ہے – مطلب کچھ ویزہ پندرہ دن میں بھی آ جاتے ہیں اور کچھ دو یا تین ماہ میں –

    • ودود

      Member November 10, 2021 at 4:26 am

      How can we define service? Someone needs a legit favor for a fee isn’t it a service? What is the definition of Riba, isn’t “surplus without a counterpart” in ancient Arabic and as per the classic Islamic jurisprudence? How can something be riba if it has a legit favor to justify the fee?

      If agreed to a transaction with mutual and free consent, how could it be a zulm on paying party? can something other than injustice be a sin? (as per 7:32-33)

      If a transaction is legal under the law, can it still be a sin? What’s the definition of “Maroof” or societal norms? can a maroof be a sin for general public who are supposed to follow law?

      If someone asks for a markup on loan, (regardless whether it is for consumable goods or usable goods or not for spending at all and just to show evidence of funds), is it a sin for the payer to pay it?

      If a scholars view does not make sense, do we still have to follow him or we must decide based on our own rationale after consulting knowledgeable people? What does Islam says on this?

  • Umer

    Moderator November 10, 2021 at 4:51 am

    Dr. Irfan Sahab (@Irfan76 ), the element of fraud aside, as far as financial arrangement is concerned, the money is not going to be consumed; in other words, the borrower doesn’t have to reproduce the principal amount, which is the ethical problem with riba. Doesn’t this arrangement have some kind of justification to be not considered as riba transaction?

  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar November 10, 2021 at 9:57 pm

    Is it a condition that the borrower cannot use the money? it is an understanding that the borrower will not use money, but he or she can, as per my understanding. To consume or not is another case, to be consumable is the basis on which this matter is to be seen, according to me.

    Secondly, according to Ghamidi sahib, paying Riba to the lender is not a sin.

You must be logged in to reply.
Login | Register