Ask Ghamidi

A Community Driven Discussion Portal
To Ask, Answer, Share And Learn

Forums Forums Islamic Sharia Bequest In Islam

Tagged: 

  • Bequest In Islam

    Posted by Ahmed Khan on October 19, 2023 at 11:20 pm

    Please elaborate the following and reconcile it with Ghamidi Sb narrative.

    جو شخص وراثت میں متعین حصہ پارہا ہے ،اس کے لئے وصیت نہیں کی جاسکتی ، مثلاً ماں، باپ، بیوی، شوہر اور اولاد۔ جیساکہ حضور اکرم ﷺ نے حجۃ الوداع کے موقع پر تقریباً ڈیڑھ لاکھ صحابۂ کرام ؓکے مجمع کے سامنے ارشاد فرمایا: ’’ اللہ تعالیٰ نے ہر وارث کا حصہ مقرر کردیا ہے، لہٰذا اب کسی وارث کے لئے وصیت کرنا جائز نہیں ہے۔‘‘ (ترمذی ۔ باب ما جاء لا وصیۃ لوارث) حضرت عبدا للہ بن عباس رضی اللہ عنہما کی حدیث میں مزید وضاحت موجود ہے کہ میراث نے ان لوگوں کی وصیت کو منسوخ کردیا جن کا میراث میں حصہ مقرر ہے، دوسرے رشتے دار جن کا میراث میں حصہ نہیں ہے، اُن کے لئے حکم وصیت اب بھی باقی ہے۔

    Dr. Irfan Shahzad replied 5 months, 1 week ago 2 Members · 4 Replies
  • 4 Replies
  • Bequest In Islam

    Dr. Irfan Shahzad updated 5 months, 1 week ago 2 Members · 4 Replies
  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar October 20, 2023 at 6:09 am

    Ahadith are not the independent source of Ahkam nor can be a source for deriving principles. They are the elaboration of an already established principle or its application.

    The Quran does not accept any restriction on its allowance of Wasiah. It is general, and cannot be specified. It includes a will for one’s heirs too. Therefore, Ghamidi saheb placed the above-mentioned hadith and its like, in the category of making changes in the legal share of an heir. However, the man is allowed to make a will in favour of his heirs if he feels they need more or less of their appointed share.

    Ghamidi saheb writes:

    اللہ کی طرف سے اِس قانون کے نازل ہو جانے کے بعد اب کسی مرنے والے کو رشتہ داری کی بنیاد پر اللہ کے ٹھیرائے ہوئے وارثوں کے حق میں وصیت کا اختیار باقی نہیں رہا ۔ یہ تقسیم اللہ کے علم و حکمت پر مبنی ہے ۔ اُس کے ہر حکم میں گہری حکمت ہے اور اُس کا علم ہر چیز کا احاطہ کیے ہوئے ہے ۔ انسان اپنی بلندپروازیوں کے باوجود اُس کے علم کی وسعتوں کو پا سکتا ہے اور نہ اُس کی حکمتوں کو پوری طرح سمجھ سکتا ہے ۔ وہ اگر بندۂ مومن ہے تو اُس کے لیے زیبا یہی ہے کہ اُس کا حکم سنے اور اُس کے سامنے سر جھکا دے ۔

    تاہم اِس کے یہ معنی نہیں ہیں کہ وارثوں کی کوئی ضرورت یا اُن میں سے کسی کی کوئی خدمت یا اِس طرح کی کوئی دوسری چیز تقاضا کرے تو اِس صورت میں بھی اُن کے حق میں وصیت نہیں کی جا سکتی۔ آیت میں جس منفعت کے کم یا زیادہ ہونے کا علم اللہ تعالیٰ کے لیے خاص قرار دیا گیا ہے، وہ رشتہ داری کی منفعت ہے۔ اِس کا اُن ضرورتوں اور منفعتوں سے کوئی تعلق نہیں ہے جو ہمارے لیے معلوم اور متعین ہوتی ہیں۔ اِس لیے یہ وصیت کی جا سکتی ہے، مگر اللہ کی وصیت کے مقابلے میں کوئی مسلمان اب رشتہ داری کی بنیاد پر اپنی کوئی وصیت پیش کرنے کی جسارت نہیں کرسکتا۔’مِنْ م بَعْدِ وَصِیَّۃٍ‘ کے جو الفاظ اِن آیتوں میں بار بار آئیں گے، اُن سے مراد بھی ایسی ہی کوئی وصیت ہے جو وارثوں کے سوا کسی دوسرے کے حق میں ہو یا وارثوں کی کسی ضرورت کے لیے یا اُن کی کسی خدمت کے صلے میں خود اُن کے حق میں کی جائے۔ )(میزان تقسیم وراثت)

  • Ahmed Khan

    Member October 20, 2023 at 7:05 am

    Is it Ijtihad of Ghamidi Sb to bequest in favour of legal heirs, if required? Because Quran has explicitly mentioned their shares, therefore Surah Baqarah ayat related to “will” replaced with Surah Nisa verse on inheritance.

    If bequest also encompasses to award legal heirs then what’s the logic of mentioning shares in Surah Nisa. Surah Baqarah verse was there to allow people in distribution of their wealth by making will at their own choice.

  • Ahmed Khan

    Member November 21, 2023 at 7:00 am

    Response awaited.

    Moreover, isn’t the above Hadith is the elucidation (Tafeem o Tabeen) of Quranic verses on inheritance?

  • Dr. Irfan Shahzad

    Scholar November 21, 2023 at 11:31 pm

    It is explicitly mentioned in the Quran that the law comes into effect after the bequest. The allowance of bequest is general, there is no restriction mentioned with it. With every directive of inheritance, it is mentioned that it is after the debt is paid and the bequest is fulfilled. If the whole estate goes into the payment of debts, even then the law of inheritance will not work. The same goes for the bequest, one is allowed to make a bequest for all of his estate. The only restriction left is the legal one. One is not allowed to change the legal share of his heir. Apart from that, one can give his heir whatever he likes from his property.

    The law of inheritance came to settle the dispute of inheritance. If the person already settled it through his bequest, there is no dispute, but when a person leaves to his heirs to distribute his estate, then comes the law to save the Muslims from the dispute.

You must be logged in to reply.
Login | Register