Forums › Forums › Sources of Islam › Nature Of Hadith (View Of Ghamidi Sahab)
Tagged: Hadith, Principles, Sunnah
-
Nature Of Hadith (View Of Ghamidi Sahab)
Posted by Ahmed Khan on October 15, 2023 at 3:21 amIs undermentioned correct?
محمد عامر
غامدی صاحب حدیث کو تاریخی ریکارڈ کہتے ہیں۔
ان کے نزدیک حدیث سے دین میں ایک تنکے کا اضافہ ہوتا ہے نہ کمی۔
حدیث نبوی صلی اللہ علیہ وسلم کے دور کا تاریخی ریکارڈ ہے جو ہم تک
بدرجہ اتم باوثوق ذرائع سے نہیں پہنچا ہے۔
لہذا دین میں نہ تو حدیث کوئی اضافہ کر سکتی ہے اور نہ ہی تنکے کے برابر دین میں کوئی کمی حدیث کر سکتی ہے۔
یہ رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کے دور کا تاریخی ریکارڈ ہے۔ اور رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم سے محبت کے باعث ہم ان احادیث کو شوق سے پڑھیں گے۔ بس۔
باقی دین قرآن اور غامدی صاحب کی بیان کردہ سنت میں مکمل طور پر اور بہت پائیدارانہ طریقے سے محفوظ ہے اور امت کو ہمیشہ منتقل ہوتا چلا آیا ہے۔
Umer replied 1 year ago 4 Members · 18 Replies -
18 Replies
-
Nature Of Hadith (View Of Ghamidi Sahab)
-
Faisal Haroon
Moderator October 15, 2023 at 10:51 amFor details please see:
For more details please watch these videos:
-
Umer
Moderator October 16, 2023 at 9:18 pmThe following statement does not represent the view point of Ghamidi Sahab completely:
“حدیث نبوی صلی اللہ علیہ وسلم کے دور کا تاریخی ریکارڈ ہے جو ہم تک”
بدرجہ اتم باوثوق ذرائع سے نہیں پہنچا ہے۔
“لہذا دین میں نہ تو حدیث کوئی اضافہ کر سکتی ہے اور نہ ہی تنکے کے برابر دین میں کوئی کمی حدیث کر سکتی ہے“
__
It is true that the mode of transmission of Hadith literature is through secondary means of transmission i.e. Akhabr-e-Ahad or Zanni ilm, but this is not the sole reason why Ghamidi Sahab concludes that it neither adds anything to the religion nor removes anything from it. Ghamidi Sahab’s conclusion is based on the following two factors:
1). The fact that no formal arrangement was made by the Prophet (SWS) for collection and transmission of Hadith. Ghamidi Sahab writes:
“Narratives which record the words, deeds or tacit approvals of the Prophet (sws) generally called Hadith cannot add anything to the beliefs and practices of religion. This is because it is an irrefutable reality about these narratives that the Prophet (sws) never made any arrangement for their dissemination or preservation; it was left to the discretion of the viewers and listeners whether to communicate them or not“…
2). After studying the whole of Hadith Corpus, it becomes evident that the content available in it is either an explanation and elucidation of the religion which is confined in the Quran and Sunnah and also describes the exemplary way in which the Prophet (sws) followed this religion. That is why nothing mentioned in Hadith Corpus within ambit of religion contains any independent directives.
Ghamidi Sahab also writes:
“Within this sphere, however, every person who after being convinced of a Hadith accepts it as one containing the words, deeds or tacit approvals of the Prophet (sws) must follow it. In no circumstances can he evade or ignore it; in fact, it becomes incumbent upon him to accept any directive or decision of the Prophet (sws) found in that Hadith.“
Please refer to the following response/thread and the videos of Ghamidi Sahab provided therein for further details:
-
Ahmed Khan
Member October 17, 2023 at 1:41 amIt means Hadith has nothing that do with Deen. It’s merely historical record of Prophet.s.a.w life.
But if one act upon the Hadith would he be rewarded or not because it’s not Deen?
-
Ahmed Khan
Member October 18, 2023 at 12:02 pmHow can the undermentioned excerpted from Maqamaat be reconciled with above narrative? Hadith is a part of Deen once it is considered as Sahih and must be accepted. Read the last paragraph.
مقامات 25 – حدیث و سنت
نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے دنیا کو قرآن دیا ہے۔اِس کے علاوہ جو چیزیں آپ نے دین کی حیثیت سے دنیا کو دی ہیں، وہ بنیادی طور پر تین ہی ہیں:
۱۔ مستقل بالذات احکام و ہدایات جن کی ابتدا قرآن سے نہیں ہوئی۔
۲۔ مستقل بالذات احکام و ہدایات کی شرح و وضاحت، خواہ وہ قرآن میں ہوں یا قرآن سے باہر۔
۳۔ اِن احکام و ہدایات پر عمل کا نمونہ۔
یہ تینوں چیزیں دین ہیں۔ دین کی حیثیت سے ہر مسلمان اِنھیں ماننے اور اِن پر عمل کرنے کا پابند ہے۔ نبی صلی اللہ علیہ وسلم سے اِن کی نسبت کے بارے میں مطمئن ہوجانے کے بعد کوئی صاحب ایمان اِن سے انحراف کی جسارت نہیں کرسکتا۔ اُس کے لیے زیبا یہی ہے کہ وہ اگر مسلمان کی حیثیت سے جینا اور مرنا چاہتا ہے تو بغیر کسی تردد کے اِن کے سامنے سرتسلیم خم کردے۔
ہمارے علما اِن تینوں کے لیے ایک ہی لفظ ’’سنت‘‘ استعمال کرتے ہیں۔ میں اِسے موزوں نہیں سمجھتا۔ میرے نزدیک پہلی چیز کے لیے ’’سنت‘‘، دوسری کے لیے ’’تفہیم و تبیین‘‘ اور تیسری کے لیے ’’اسوۂ حسنہ‘‘ کی اصطلاح استعمال کرنی چاہیے۔ اِس سے مقصود یہ ہے کہ اصل اور فرع کو ایک ہی عنوان کے تحت اور ایک ہی درجے میں رکھ دینے سے جو خلط مبحث پیدا ہوتا ہے، اُسے دور کردیا جائے۔
یہ محض اصطلاحات کا اختلاف ہے، ورنہ حقیقت کے لحاظ سے دیکھا جائے تو میرے اور ائمۂ سلف کے موقف میں سرمو کوئی فرق نہیں ہے۔ میرے ناقدین اگر میری کتاب ’’میزان‘‘ کا مطالعہ دقت نظر کے ساتھ کرتے تو اِس چیزکو سمجھ لیتے اور اُنھیں کوئی غلط فہمی نہ ہوتی۔ یہ توقع اب بھی نہیں ہے۔ دین کے سنجیدہ طالب علم، البتہ مستحق ہیں کہ اپنے نقطۂ نظر کی وضاحت کے لیے یہ چند معروضات اُن کی خدمت میں پیش کردی جائیں:
اولاً، سنت کے ذریعے سے جو دین ملا ہے، اُس کا ایک بڑا حصہ دین ابراہیمی کی تجدید و اصلاح پر مشتمل ہے۔ تمام محققین یہی مانتے ہیں۔ تاہم اِس کے یہ معنی نہیں ہیں کہ نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے اِس میں محض جزوی اضافے کیے ہیں۔ ہرگز نہیں، آپ نے اِس میں مستقل بالذات احکام کا اضافہ بھی کیا ہے۔ اِس کی مثالیں کوئی شخص اگر چاہے تو ’’میزان‘‘ میں دیکھ لے سکتا ہے۔ یہی معاملہ قرآن کا ہے۔ دین کے جن احکام کی ابتدااُس سے ہوئی ہے، اُن کی تفصیلات ’’میزان‘‘ کے کم و بیش تین سو صفحات میں بیان ہوئی ہیں۔ میں اِن میں سے ایک ایک چیز کو ماننے اور اُس پر عمل کرنے کو ایمان کا تقاضا سمجھتا ہوں، اِ س لیے یہ الزام بالکل لغو ہے کہ پہلے سے موجود اور متعارف چیزوں سے ہٹ کر کوئی نیا حکم دینا یا دین میں کسی نئی بات کا اضافہ کرنا میرے نزدیک نبی صلی اللہ علیہ وسلم یا قرآن مجید کے دائرۂ کار میں شامل ہی نہیں ہے۔
ثانیاً، سنت کی تعیین کے ضوابط کیا ہیں؟ اِن کی وضاحت کے لیے میں نے ’’میزان‘‘ کے مقدمہ ’’اصول و مبادی‘‘ میں ’’مبادی تدبر سنت‘‘ کے عنوان سے ایک پورا باب لکھا ہے۔ یہ سات اصول ہیں۔ اِن کی بنیاد پرہر صاحب علم کسی چیز کے سنت ہونے یا نہ ہونے کا فیصلہ کرسکتا ہے۔ سنن کی ایک فہرست اِنھی اصولوں کے مطابق میں نے مرتب کردی ہے۔ اِس میں کمی بھی ہوسکتی ہے اور بیشی بھی۔ تحقیق کی غلطی واضح ہوجانے کے بعد میں خود بھی وقتاً فوقتاً اِس میں کمی بیشی کرتا رہا ہوں۔ میں نے کبھی اِس امکان کو رد نہیں کیا ہے۔
ثالثاً، اِس فہرست سے ہٹ کر نبی صلی اللہ علیہ وسلم کے جو ارشادات بھی دین کی حیثیت سے روایتوں میں نقل ہوئے ہیں، اُن میں سے بعض کو میں نے ’’تفہیم و تبیین‘ ‘ اور بعض کو ’’اسوۂ حسنہ‘‘ کے ذیل میں رکھا ہے۔ یہی معاملہ عقائد کی تعبیر کا ہے۔ اِس سلسلہ کی جو چیزیں روایتوں میں آئی ہیں، وہ سب میری کتاب ’’میزان‘‘ کے باب ’’ایمانیات‘‘ میں دیکھ لی جاسکتی ہیں۔ یہ بھی ’’تفہیم و تبیین‘‘ ہے۔ علمی نوعیت کی جو چیزیں نبی صلی اللہ علیہ وسلم کی نسبت سے نقل ہوئی ہیں، اُن کے لیے صحیح لفظ میرے نزدیک یہی ہے۔ آپ سے نسبت متحقق ہو تو اس نوعیت کے ہر حکم، ہر فیصلے اور ہر تعبیر کو میں حجت سمجھتا ہوں۔ اِس سے ادنیٰ اختلاف بھی میرے نزدیک ایمان کے منافی ہے۔
[۲۰۰۹ء]
-
Deleted User 9739
Member October 18, 2023 at 10:44 pm“Hadith is a part of Deen once it is considered as Sahih and must be accepted.”
I’m very eager to see an example of such a Hadith which you consider part of Deen. Can you cite an example?
-
Ahmed Khan
Member October 18, 2023 at 11:58 pmRead the about extract from the Ghamidi Sb book Maqamaat. Reproduce the same below.
نبی صلی اللہ علیہ وسلم کی نسبت سے نقل ہوئی ہیں، اُن کے لیے صحیح لفظ میرے نزدیک یہی ہے۔ آپ سے نسبت متحقق ہو تو اس نوعیت کے ہر حکم، ہر فیصلے اور ہر تعبیر کو میں حجت سمجھتا ہوں۔ اِس سے ادنیٰ اختلاف بھی میرے نزدیک ایمان کے
-
Deleted User 9739
Member October 19, 2023 at 12:45 amIt’s a hypothetical explanation, as I understand. The excerpt states that the veracity of any given Hadith depends on whether it’s authenticity can be established.
Theoretically it is correct, but never possible practically. It is a logical impossibility, as establishing authenticity of a verbal quotation or saying, which was documented 100+ years (mostly after 200 years) after the person who actually said it, routed through various different individuals verbally before being documented is simply not possible (امر محال), something which cannot be attained in the first place. You can still decide to follow the content of such a narration or research on its authenticity, analyse its content, etc. But it can never become part of Deen. Deen was preserved and documented by honorable Prophet in written form (pls see 52:2-3) (except for few rituals and practices that come from unwritten practices called Sunnah, such as circumcision or the order in salat-standing-bowing-prostration).
-
Ahmed Khan
Member October 19, 2023 at 5:51 amI respect your personal view point. However, need to know the elaboration of Ghamidi Sb content on Hadith as mentioned above. Because it’s clearly stated that Deen can be extracted from Hadith if authenticity proved.
-
Umer
Moderator October 21, 2023 at 5:29 pmWhere has Ghamidi Sahab written that Deen can be extracted from Hadith? In fact Ghamidi Sahab is pointing towards another fact i.e.
The whole corpus of hadith is empty from any permanent religious injunctions (independent directives/Mustaqil biz-zaat ehkamat). Rather, whatever is available in hadith corpus in the domain of religion either belongs to explanation and elucidation of the religion (تفہیم و تبیین) or describes the exemplary way (اسوۂ حسنہ) in which the Prophet (sws) followed this religion. Both of these are branches of permanent injunctions available in Quran or Sunnah.
Within this sphere, every person who after being convinced of a Hadith accepts it as one containing the words, deeds or tacit approvals of the Prophet (sws) must follow it. In no circumstances can he evade or ignore it; in fact, it becomes incumbent upon him to accept any directive or decision of the Prophet (sws) found in that Hadith.
-
-
Ahmed Khan
Member October 20, 2023 at 7:10 am@irfan76 Pls respond
-
Ahmed Khan
Member October 21, 2023 at 10:23 pmIs this Ghamidi Sb view? Please refer
“The whole corpus of hadith is empty from any permanent religious injunctions (independent directives/Mustaqil biz-zaat ehkamat).”
-
Ahmed Khan
Member October 21, 2023 at 10:46 pmIsn’t the below an independent directive from Hadith?
Muslim (479) narrated that Ibn ‘Abbaas (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “I have been forbidden to recite the Qur’aan when bowing or prostrating. As for bowing, glorify your Lord therein, and as for prostrating, strive in du’aa’, for it is deserving of a response (from your Lord).”
Muslim (480) narrated that ‘Ali ibn Abi Taalib (may Allaah be pleased with him) said: The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade me to recite Qur’aan when bowing and prostrating.
-
Umer
Moderator October 27, 2023 at 4:35 pmIt is elucidation of Sunnah (Mutawatira) where Qiyam has already been fixed for reciting Fatiha and some portion of Quran afterward.
-
-
Deleted User 9739
Member October 21, 2023 at 11:14 pmVerse 3:113 suggests that Qur’anic verses can be read during prostrating.
لَیۡسُوۡا سَوَآءً ؕ مِنۡ اَہۡلِ الۡکِتٰبِ اُمَّۃٌ قَآئِمَۃٌ یَّتۡلُوۡنَ اٰیٰتِ اللّٰہِ اٰنَآءَ الَّیۡلِ وَ ہُمۡ یَسۡجُدُوۡنَ ﴿۱۱۳﴾
“Yet they are not all alike: there are some among the People of the Book who are upright, who recite Allah’s revelations throughout the night, prostrating ˹in prayer˺.”
If you are reciting Allah’s revelations throughout the night, and also prostrating at the same time, then you are doing the two things together.
-
Ahmed Khan
Member October 22, 2023 at 1:01 amIs this your Ijtihad?
“If you are reciting Allah’s revelations throughout the night, and also prostrating at the same time, then you are doing the two things together.”
There are two different actions mentioned, one recitation of revelations and second prostating.
Is there anything related to recitation in prostration?
-
Deleted User 9739
Member October 22, 2023 at 1:31 amWhy is ijtihad needed when the verse of Quran is so clear? Or are you annoyed because the Hadith you brought as an “independent directive” ends up contradicting Quran? 🙂 Keep searching for more directives please. Let us see how much value they can add to a book that’s already perfect and complete !
-
Ahmed Khan
Member October 22, 2023 at 1:51 amQuestion remained unanswered;
I have presented the Hadith do you have Quranic evidence related to recitation of revelations in prostration?
Your personalized Quranic translation is as follows as you mentioned above;
“Allah’s revelations throughout the night, prostrating ˹in prayer˺.”
You have missed/deleted the Alphabet “Wa” “And” between recitation of revelations and Prostation.
“Allah’s revelations throughout the night “AND” prostrating ˹in prayer˺.”
May I know why did you Hazaf “AND” “Wa”? Or you wanna proof your narrative by twisting the words?
A poet said once;
Khud Badaltay nhi Quran ko Badal detay hain.
Consult with Ghamidi Sb and get his opinion or quote any reference of his where he took Istadlaal from the above mentioned verse to recite Quran during prostation. Thanks for understanding.
-
Ahmed Khan
Member October 22, 2023 at 1:59 amIt’s an explanation and elucidation of prostation deeds.
“Every person who after being convinced of a Hadith accepts it as one containing the words, deeds or tacit approvals of the Prophet (sws) must follow it. In no circumstances can he evade or ignore it; in fact, it becomes incumbent upon him to accept any directive or decision of the Prophet (sws) found in that Hadith.”
Sponsor Ask Ghamidi